وبلاگ

میوه نخوردن کودکان ، دلایل و راهکارها

میوه نخوردن کودکان دلایل متعددی دارد. ما در این مقاله به مهم ترین دلایل آن اشاره می کنیم و راه کار هایی برای برطرف کردن میوه نخوردن کودکان ارائه می نماییم

میوه نخوردن کودکان ، دلایل و راهکارها

میوه نخوردن کودکان اصلا امر عجیب و غریبی نیست و بچه ها در سنین مختلف و به دلایلی مختلف ممکن است از میوه خوردن اجتناب کنند. در سنین زیر یک سال، این اصلا عجیب نیست که بچه ها از میوه خوردن اجتناب کنند، چون بار اولی است که میوه ها را امتحان می کنند و باید به آن ها فرصتی بدهیم که با آزمون وخطا بتوانند ذائقه خودشان را پیدا کنند. پس در این سنین به آن ها وقت دهیم و 10 تا 15 بار میوه را در فواصل مختلف و به شکل های مختلف ارائه می دهیم تا کودک بتواند با میوه ارتباط بگیرد.

 در سنین بالای یک سال، کودکان به دلیل این که تکامل ذهنی پیدا می کنند، درکشان از مزه ها، بوها و بافت های موادغذایی افزایش پیدا می کند و به همین دلیل ممکن است که چیزهایی که در سنین زیر یک سال استفاده می کردند، در سن بالای یک سال استفاده نکنند چون یک بو، مزه و شکل متفاوتی برایشان پیدا می کند. در این زمان به دلیل این که کودک کنجکاو می شود و حواسش به محیط پرت می شود، امکان این وجود دارد که نتواند بر روی غذاخوردن و سفره غذا تمرکز کند و حواس پرتی بیشتری ایجاد می کند؛ پس به همین دلیل باید تعامل کودکان با میوه ها را افزایش دهیم و به شکل های مختلف میوه ها را در برنامه غذایی او قراردهیم.

معمولا در سنین 18 تا 36 ماهگی، یک دست انداز رشدی داریم که کودک یک پسرفت حسی دارد یعنی نسبت به بافت و بوی برخی از مواد غذایی، واکنش شدیدی نشان می دهد و در این سن اگر کودک حساسیت لامسه داشته باشد، احتمال این که چیزهای خیس مثل میوه ها و سبزیجات را حذف کند، خیلی زیاد است. پس به همین دلیل از دست زدن به میوه ها اجتناب می کند.

معمولا با انجام بازی های حسی که معمولا به آن کثیف کاری گفته می شود،این حساسیت حسی به تدریج کاهش پیدا می کند و این موضوع درمان می شود، ولی اگر این حساسیت به قدری زیاد بود که میوه ها از برنامه غذایی کودک حذف شود، در این صورت ما باید یک بررسی کلی انجام دهیم. 

میوه خوردن برای سلامتی شما و فرزندانتان بسیار ضروریست اما گاهی اوقات فرزندان ما از خوردن میوه امتناع می کنند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل بیماری ها، 60 درصد از کودکان بین سال های 2007 تا 2010 کمتر از مقدار توصیه شده روزانه میوه خورده اند.

میوه خوردن برای سلامتی شما و فرزندانتان بسیار ضروریست اما گاهی اوقات فرزندان ما از خوردن میوه امتناع می کنند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل بیماری ها، 60 درصد از کودکان بین سال های 2007 تا 2010 کمتر از مقدار توصیه شده روزانه میوه خورده اند.

میوه ها کالری کم و فیبر بالایی دارند و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی هستند. میوه ها در درمان یبوست بسیار مفیدند. مطالعه ای  در سال 2010 نشان می دهد کودکانی که میوه و سبزیجات دوست ندارند، 13 برابر بیشتر در معرض یبوست قرار می گیرند.

چگونه می توانید فرزندان خود را به خوردن میوه ترغیب کنید؟

حتما فکر می کنید که اگر با کودک در مورد خواص میوه ها صحبت کنید، او هم بدون هیچ مقاومتی میوه می خورد ولی سخت در اشتباهید. هر چقدر بیشتر با او صحبت کنید، او هم بیشتر از میوه خوردن فاصله می گیرد پس در نتیجه هفت تکنیک وجود دارد که شما می توانید بدون این که کلمه ای حرف بزنید، فرزندتان را به سمت خوردن میوه ها سوق دهید.

جلوی آن ها میوه بخورید: مطالعات جدید نشان می دهد که میوه خوردن والدین در مقابل فرزندانشان می تواند آن ها را به میوه خوردن ترغیب کند. یک روز کریسنا بورنشتاین مادر دو فرزند سه و چهارساله ، مشاهده کرد که فرزندانش که اصلا سیب دوست نداشتند، با دیدن سیب خوردن پدرشان، تشویق شدند که آن ها نیز سیب را امتحان کنند.

ناامید نشوید: بسیاری از کودکان غذاهای جدید را به دلیل ترس از آن ها رد می کنند، نه به این دلیل که طعم آن را دوست ندارند. بنابراین ناامید نشوید! ممکن است شما ده بار برای او میوه بیاورید و او نخورد ولی بار یازدهم تصمیم بگیرد تا آن را امتحان کند.

تکه تکه کردن میوه ها : پوست کندن و تکه تکه کردن میوه ها معمولا برای کودکان سخت است، پس در نتیجه آن ها به میوه های تکه تکه شده بیشتر از میوه کامل علاقه دارند. در مطالعه‌ای که  بر روی 14 مدرسه ابتدایی و راهنمایی انجام شد، بوفه هایی که سیب‌های برش‌خورده می‌فروختند، در مقایسه با مدارسی که سیب کامل می‌فروشند، 71 درصد افزایش فروش داشته‌اند. این استراتژی در خانه هم بسیار راهگشاست. وقتی بورنشتاین از فرزندانش می‌پرسد که آیا سیب می‌خواهند، آنها اغلب می‌گویند «نه». اما وقتی او میوه ها را تکه تکه می کند، بچه ها با میل و رغبت آن ها را می خورند.

از برچسب ها و استیکرها استفاده کنید: این تکنیک بسیار ساده ولی بسیار قدرتمند است . اگر شما تصویر یک شخصیت کارتونی محبوب را روی میوه ها بچسبانید، ممکن است کودکتان برای خوردن آن هیجان بیشتری پیدا کند. این چیزی است که محققان دانشگاه کرنل وقتی به 208 کودک 8 تا 11 ساله یک کلوچه یا یک سیب همراه ناهار خود پیشنهاد دادند، متوجه شدند. آن ها دیدند که کودکان با دیدن تصاویر کارتونی بدون هیچ بحثی میوه خوردند.

به آنها اجازه دهید تا خودشان میوه بچینند : شاید این کار خیلی هم هیجان انگیز نباشد ولی زمانی که خود کودک در فرایند چیدن میوه شرکت داشته باشد ، این مشارکت سبب می شود که آن ها برای خوردن تمایل بیشتری داشته باشند.

مخلوطی از چند میوه مختلف را جلوی آن ها بگذارید: مخلوط میوه ها در اشکال و بافت های مختلف ارائه دهید و به کودک پیشنهاد بدهید که میوه های یخ زده، خشک ، کمپوت ها ، میوه تازه و آبمیوه ها را امتحان کند.

بدون این که آشپزی کنید، خلاقیت های سرگرم کننده ای با محوریت میوه ها ایجاد کنید: راه های ساده ای وجود دارد که می تواند میوه ها را کمی هیجان انگیزتر کند . ملیسا هالاس ، پژوهشگر و بنیانگذار موسسه سوپرکید نوتریشن توصیه می کند که این راه ها را امتحان کنید:

  • ماست های میوه ای را خوب هم بزنید و فریز کنید و بعد آن را در غذا ساز با تمشک و گیلاس منجمد میکس کنید.
  • بستنی میوه های منجمد: میوه هایی مانند انواع توت ها، موز، انبه و هلو را پوره کنید و سپس آن ها را در قالب های فشرده سیلیکونی بستنی فریز کنید.

راهنمای میزان مصرف: پژوهش های آکادمی اطفال آمریکا نشان می دهد که کودکان به دو تا سه وعده میوه در روز نیاز دارند. پس سعی کنید میوه ها در وعده های غذایی او بگنجانید به طوری که نیمی از بشقاب آن ها را میوه ها و سبزیجات تشکیل دهد.

  • کودکان نوپا (1 تا 3 سال) یک وعده برابر است: ¼ فنجان میوه: پخته، منجمد یا کنسرو شده ½ قطعه میوه تازه ¼ تا ½ فنجان آب میوه ( 2 تا 4 اونس)  
  • کودکان 4-6 ساله یک وعده برابر است: ¼ فنجان میوه: پخته، منجمد یا کنسرو شده ½ قطعه میوه تازه 1/3 فنجان آبمیوه 100 درصد
  • کودکان 7 تا 10 ساله یک وعده برابر است: 1/3 فنجان میوه: پخته، منجمد یا کنسرو شده 1 عدد میوه تازه ½ فنجان آبمیوه 100 درصد

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

ارتباط با ما

نام و نام خانوادگی(ضروری)

در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.