وبلاگ

یبوست کودکان+ راه حل

یبوست می تواند پدیده ای دردناک، استرس زا و حتی خجالت آور باشد. اگر کودک شما با یبوست دست و پنجه نرم می کند، بدانید که او تنها نیست .

یبوست چیست؟

یبوست در زمانی رخ می دهد که فرد با مدفوع سفت و خشک رو به رو شود و  به ندرت و به سختی عمل دفع را انجام می دهد. بنابر توصیه موسسه ملی بهداشت، کودکی که کمتر از دو بار در هفته مدفوع می کند، به احتمال زیاد یبوست دارد و این می تواند با درد همراه باشد یا نباشد. اگر یبوست کودک شما بیش از دو هفته طول کشید یا با تب، استفراغ، تورم شکم یا خون در مدفوع همراه شد، حتما به متخصص اطفال مراجعه کنید.

چه چیزی باعث یبوست می شود؟

در بسیاری از موارد یبوست به این دلیل ایجاد می‌شود که بچه‌ها از رفتن به دستشویی می‌ترسند، آن ها  از رفتن به یک مکان ناآشنا مانند توالت های عمومی یا خانه دوستان خجالت می‌کشند، یا این که معمولا دوست دارند به جای دستشویی رفتن به بازی کردن ادامه دهند و همین تاخیرهای مکرر، باعث خشکی و سفتی مواد دفعی شده و در نتیجه دفع را سخت می کند. 

دلایل دیگری مانند نخوردن میوه و سبزیجات ، تحرک نداشتن و تغذیه نامناسب(فست فودها) که فیبر رژیمی کمی دارند، می تواند هضم غذا را مختل کرده و باعث یبوست شود.  اجتناب از نوشیدن مایعات نیز می تواند باعث یبوست شود زیرا هیدراتاسیون به حرکت غذا در دستگاه گوارش کمک می کند.

چه کاری می توانی انجام بدهی؟

در اینجا چند ایده وجود دارد:

  • ابتدا مطمئن شوید که فرزندانتان به اندازه کافی آب  می نوشند. آب نقش مهمی در نرم شدن مدفوع دارد.
  • فیبر باعث حجیم شدن مدفوع می شود و همچنین باعث می شود که حرکت آن در دستگاه گوارش آسان تر صورت پذیرد. بنابراین به دنبال غذاهایی باشید که شامل غلات کامل، سبزیجات و میوه هستند زیرا همه این ها سرشار از فیبر هستند. 
  • درهنگام صبح، یک نوشیدنی گرم یا غلات سبوس دار  را امتحان کنید. این امر نیز می تواند در بهبود یبوست کودکان بسیار موثر باشد.
  •  سعی کنید بعد از صبحانه ، حتما دستشویی بروند. گاهی اوقات بچه ها تا 30 تا 60 دقیقه بعد از غذا تمایلی به دستشویی رفتن، ندارند.
  • هر روز فرزندتان را تشویق کنید که حداقل 30 دقیقه ورزش کند. ورزش نه تنها برای سلامت کلی کودک شما مفید است، بلکه به هضم غذاهم کمک می کند.

منبع : یبوست کودکان 

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

ارتباط با ما

نام و نام خانوادگی(ضروری)

در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.