آیا فرزند من به مکمل احتیاج دارد؟

ویتامین ها و مواد معدنی برای رشد و نمو سالم کودکان مهم هستند. کودکانی که رژیم غذایی متعادلی دارند معمولاً نیازی به مکمل ویتامین یا مواد معدنی ندارند. با این حال، برخی از کودکان در معرض خطر کمبود هستند و ممکن است به مکمل نیاز داشته باشند.

چه زمانی به مکمل های غذایی احتیاج پیدا می کنیم ؟

کودکانی که رژیم های گیاهخواری را تجربه می کنند، لازم است از مکمل های دارای ویتامین ب 12 استفاده کنند؛ زیرا این ویتامین فقط در غذاهای حیوانی یافت می شود. کودکان مبتلا به بیماری سلیاک (در مورد سلیاک در این مقاله بیشتر بدانید) در معرض خطر بیشتری برای کمبودهای تغذیه ای هستند و ممکن است به مکمل ها نیاز داشته باشند، کودکانی که اشتهای ضعیفی دارند، نوشیدنی‌های شیرین‌شده زیادی می‌نوشند، داروهای خاصی مصرف می‌کنند یا بیماری‌های مزمن پزشکی دارند که در مصرف آن اختلال ایجاد می‌کند، ممکن است به مکمل نیاز داشته باشند.

ملاحظات مهم

والدین باید برای داشتن یک رژیم غذایی کامل تلاش کنند تا اطمینان حاصل شود که فرزندشان ویتامین ها و مواد معدنی توصیه شده روزانه را دریافت می کند. یک رژیم متعادل شامل لبنیات یا جایگزین های لبنی، میوه ها و سبزیجات، غلات کامل و غذاهای پروتئینی مانند مرغ، ماهی، تخم مرغ، آجیل و حبوبات از جمله لوبیا و عدس است. در حالی که همه ویتامین ها و مواد معدنی برای رشد و تکامل مهم هستند، برخی از آنها به ویژه برای کودکان بسیار حیاتی هستند.

با توجه به تحقیقات آکادمی اطفال آمریکا، اکثر کودکان آهن و کلسیم کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند. آهن در گوشت، بوقلمون، لوبیا و اسفناج یافت می شود. آهن به عضله سازی کمک می کند و برای تولید گلبول های قرمز خون ضروریست. فقر آهن موجب کمبود انرژی، عصبی بودن و افزایش عفونت می شود. کلسیم برای رشد استخوان های سالم مورد نیاز است. در شیر، ماهی و نوشیدنی ها و آب میوه های گیاهی غنی شده و مقادیر کمتری در کلم بروکلی و اسفناج یافت می شود. کمبود کلسیم می تواند منجر به رشد ضعیف و پوکی استخوان شود.

سایر ویتامین ها شامل ویتامین D ، ویتامین A  و ویتامین B هستند. ویتامین D فرایند جذب کلسیم را کنترل می کند و این امر به رشد اسخوان ها و دندان ها کمک می کند. ویتامین د با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید می شود و علاوه بر این در برخی از مواد غذایی مثل لبنیات ، زرده تخم مرغ و روغن ماهی نیز یافت می شود. کودکانی که روزانه کمتر از 32 اونس شیر یا لبنیات یا ویتامینD مصرف می کنند، ممکن است برای تامین مقادیر توصیه شده به مکمل نیاز داشته باشند. البته مصرف بیش از حد ویتامین D مفید نیست و نوشیدن بیش از 32 اونس شیر می تواند باعث کاهش آهن در بدن شود.ویتامین B به متابولیسم و ​​تامین انرژی بدن کمک می کند و در محصولات حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ و لبنیات و همچنین آجیل، لوبیا و سویا یافت می شود. ویتامین A برای رشد کودک بسیار مهم است و برای شادابی پوست ، بینایی چشم، ایمنی و ترمیم بافت و استخوان بسیار مفید است . منابع غنی ویتامین A شامل سبزیجات زرد و نارنجی، شیر، پنیر و تخم مرغ است.

از متخصص تغذیه کمک بخواهید:

قبل از دادن مکمل های غذایی به فرزندانتان حتما با متخصص تغذیه مشورت کنید. مصرف مقادیر زیاد ویتامین ها بیش از مقدار توصیه شده در روز، می تواند سمی باشد و منجر به علائمی مانند حالت تهوع، سردرد یا اسهال شود. مکمل ها را همیشه دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. زیرا هزاران کودک هر سال پس از مصرف یک ویتامین یا مواد معدنی بدون تجویز پزشک به اورژانس منتقل می شوند پس وقتی این امکان وجود دارد که کودکان به مکمل های غذایی دست پیدا کنند، بسیار احتیاط کنید. 

مصرف مکمل ها در صورت نیاز کودک به آن ها، بسیار مفید هستند ولی در هر صورت سعی کنید که کودک تا حد امکان ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیازش را از طریق غذا و نوشیدنی ها تامین کند. اگر احساس می کنید که کودک شما ممکن است به مکمل نیاز داشته باشد، حتما در این خصوص با متخصص تغذیه مشورت کنید.

پیشنهاد مطالعه : میوه نخوردن کودکان، دلایل و راهکارها

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید